Orthad Ithil
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Shogun 13.11.07

Go down

Shogun 13.11.07 Empty Shogun 13.11.07

Poste  boardcraft Tir Nov 20, 2007 3:54 pm

Shogun oppgjøret på mitt første spilltreff på en bar Shocked

Spillere: Morten(Boardcraft), Einar og Sigvald(også kalt onkel)

Spillets utdeling av kort gjorde klart hvor Sigvald ville starte og trekke sammen sine områder, han eide fra starten 80 % av områdene på Kyushu. Litt mer usikkerhet blant Morten og Einar, men Einar hadde klart en haug med områder tett inntil hverandre i sørøst Japan. Morten litt spredd, men alle nordlige øyer pluss en del områder vestlige Japan.

Sigvald gikk for okkupere Kyushu og områder rundt. Gikk bare en runde så var alt okkupert, derimot satt Einar en brodd i hans ekspansjon mot Shikoku. Ved starten plasserte Einar en hær ved kysten av Shikoku slik at en landgang fra Kyushu ville bli rene slaktet. Einar svarte i oppsettet ved å plassere en hær også på Shikoku. Disse to hærene ville i løpet av spillet bare stå og vise tenner mot hverandre. Den ene kunne ikke angripe den andre fordi da ville en linket hær slå ut den vinnende hær. Det var nok i Sigvalds håp om et dobbelt angrep eller fryse Einar sin hær slik han ville tape for mye mot Morten. Einar forsterket hæren på Shikoku og ved bygging av palass.

Einar hadde det relativt rolig utenom stillingskrigen på Shikoku, han kunne lett sikre seg masse land fra Einar og for så vidt Morten i midten av Japan og utover vestlige del. Men til tross for størst økonomi så ville han komme i denne typiske klypetang stillingen. Mortens trekk ville forme spillet videre.

Morten (sett med egne øyne) med sine nordlige øyne, å lett spredd områder generelt måtte finne sitt sted på kartet.
Kyushu var besatt av Sigvald fra starten, snodig nok var det bare meg og Sigvald på denne øyen, men eg hadde jo bare 20-30% av landet. I midten av Japan dominerte Einar å den som kjenner meg vet at eg hater den plasseingen. Eg eide alle øyne i nord og hadde vel noen flere områder rundt Noto. Så for unngå for mye innblanding fra Sigvald kunne en løsning være å sette en øy kork på Tsushima. Da ville eg slippe et herskap bakfra! Første runde var å forsterke denne lille øygruppa med to ekstra enheter og et palass. Da ville eg få syv enheter å slå først med (trodde eg), men nok engang lært noe feil fra tidligere. Styrker i palass har ikke denne berømte kyst fordelen ved å kaste først. Mao eg bygget et palass til Sigvald, det var et bortkasta bygging, palasset falt umiddelbart!
Alle mine områder fra senter på kartet å mot vest forsvant så å si runde 1 og rester runde 2, men eg var sterk i øst! Eg fokuserte ikke for mye på hærene, men måtte bruke tropper i områder til utvide mine ekspansjoner helst raskere enn alt som var tapt i vest. Dette lyktes, var kun første runde eg var en koku bak Einar. Runde 2-4 var vi likt, mens runde 5+ tjente eg mest (og færrest hærer)!

Kampen om Ise (Mortens eventyrlige formel på hvorfor terninger suger rumpe!)
Mortens ekspansjon kom til det punkt at Einar sin ene tropp sko få teste ut Østens voksende styrke:
Oppsettet:
Mortens hær 1 bestående av 14 enheter: 3 bow (3*6), 3 gun (3*4), 1 dai (1*6), 6 sword/ronin (5*6)og 1 spearman (1*4) totalt en kraft på 30+40 = 70. Har et utslag på akkurat 5,8 sikre treff i runde 1 (70/12).
Einars hær bestående av 17 enheter: 3 bow, 2 gun, 1 dai, 9 sword/ronin, 2 spear, total kraft på 26/59 = 85. Har et utslag på 7,1 sikre treff runde 1.

Morten sitt mål var veldig enkelt, redusere Einars hær til maks 10 enheter og trekke seg ut etter gjort maks utfall. Da skulle Morten sin hær 2 med 12 enheter slå ut Einars hær. Dette skulle være fullt mulig! Om en tenke statistisk burde hærene ca blitt seende ut slik: M/E runde 1 14/17, runde 2 7/11, runde 3 2/8. Så retrett
Mortens hær 2 var ca bygget opp likt som nr 1 så en kan jo vurdere selv en styrke på 12 mot ca 8 skal ende opp.
Dette burde fungere og da gi Morten eneråde over øst og halve kartet. Selvsagt litt reduserte hærer, men økonomi til bygge dem opp igjen. Einar og Sigvald hadde trolig enda ligget stille på Shikoku og sett på reduserte Morten som enda svak .

Utfallet (latterligheten selv å deilige terninger): Hær 1 vs Einars, retrett med følgende antall enheter igjen: Morten 3 og Einar 14! Tap Morten 14, Einar 3!
Hær 2 måtte avblåse og prøve trekke seg unna.

Einar hadde sin tur igjen, å knuste hær 1 samt fikk rykket nærme hær 2.

Neste runde ende Morten og Einar opp med by likt på sverd, vi trakk og Einar vant. Det betydde slutten på Mortens hær 2 som ikke greide å bygge like raskt som Einar sin hær som kunne gå 3 skritt å hente forsterkninger. Det resulterte i at Morten så at uansett om Morten ville ha maks med ronin i hær 2 ville den falle. Satsingen kom på provins styrkene heller å bygge hær nr sterkere 3.

Det som skulle være Mortens store Østen med 3 operative hærer og Einar kun 2 som var delvis låst mot Sigvald, endte opp i 1 hær og stor usikkerhet om Østen.

Morten sin runde fosset han inn med enkle provins angrep og fikk tatt masse land tilbake i Østen.
--
Stillingen før plan i runde 5.
Antall hærer: Einar 3, Sigvald 3, Morten 1. Koku: Einar 6, Sigvald 6, Morten 9

Morten og Einar bydde likt om Ninja, mao ingen fikk den. Morten bydde på sverd og fikk nr 1. Hevnens time! Kanskje Einar ikke så at hæren som nettopp hadde slått ut 2 av Morten sine hærer lå i rekkevidde for den tredje hæren hans som hadde ligget som en kork mot Sigvald. Mektig og trent var den angrep den med overlegen styrke Einar sin hær. Det ble knusende og fatalt! Igjen så la Morten grepet mot Østen. Dominerende med styrker på brettet og over 30 områder nå. La sin tilflukt tilbake på øya, men lærte da nok en regel som heldigvis Sigvald ga rom for. Sigvald så og husket fra sist gang vi spillet noe med tomme områder ikke sko angrepet. Mortens trygge festning ble da plutselig ikke så trygg, Sigvald forstod hva eg mente om mitt eksempel fra sist og lot min hær omplassere seg.

Einar var både % (øl) og lei, hans suksess mot Morten endte til tross et Østens nederlag. Et siste forsøk på tvinge hull på Sigvalds tre hærer kom, dette ville være løsningen på snu en fallende økonomi ved å tvinge Sigvald ut fra Shikoku og Kyushu for desperat åpne muligheter. Latterligheten av terninger gjorde at han bare stormet på til ingen grunn. Han avgjorde spillet med bare å angripe uten trekke seg bort. To kamikaze angrep med to hærer burde ikke blitt gjort. Normalt vil en trekke seg når en har to enheter igjen mot syv… bom
Mortens dårlige kasting kunne tross alt slaget i Ise gjort ham til vinner grunnet Einar og Sigvald sin stillingskrig, men Einar tok og kutta strupen på egne hærer og gadd ikke spille mer. Kanskje pga han plutselig lå dårligst/låst an?
--
Stillingen runde 5 etter Morten og Sigvald hadde flyttet.
Antall hærer: Einar 2, Sigvald 3, Morten 1. Koku: Einar 5, Sigvald 6, Morten 10
----
Stillingen før plan i runde 6.
Antall hærer: Einar 0, Sigvald 3, Morten 1. Koku: Einar 0, Sigvald 11, Morten 10
--
Hadde Morten hatt 1 hær til kunne nok spillet gjort en morsom vri pga Morten hadde mange flere provins styrker stående ute, klar til okkupere flere områder runde 6 en Sigvald (Einars rester var lette å få tak i for Morten).
Best sjanse for Morten var derimot om Einar hadde forstsatt for prøve å berge en 2 plass eller muligens 1ste. Spillet var veldig åpent om ikke Einar hadde gjort kamikaze.

End of story
boardcraft
boardcraft
BoardMaster

Antall Innlegg : 104
Age : 48
Location : Haugesund
Registration date : 22.10.2007

https://orthadithil.yoo7.com

Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet